Jordbær Cheese Cake

Jordbær Cheese Cake

Jordbær Cheese Cake

Igår havde jeg besøg af min berlinske madklub til en afskedsmiddag, da jeg  flytter tilbage til Danmark om 2 uger. Afskedsmiddagen stod på pulled pork efter ønske fra én af madklubbens medlemmer, og jeg valgte at køre en gennemført amerikanerstil og servere en cheese cake til dessert. Jeg følger en hel del amerikanske blogs og er meget inspireret af det amerikanske bagekøkken. Det var svært at vælge, hvilken opskrift jeg ville afprøve denne gang. Sagen er den, at jeg endnu ikke har fundet min hellige cheese cake opskrift, som jeg vil sværge til hver gang, da jeg efterhånden har samlet mig en del opskrifter på cheese cakes. Jeg eksperimenterer hver gang både i forhold til ingredienser og fremgangsmåde, da chesse cakes næsten er et helt studie i sig selv: Baked eller No-Bake? Med eller uden Sour Creme? Fløde? Cookie crust eller mørdejsbund? Chokolade, peanut butter frugt, plain? Topping? Der er ret mange varianter. Jeg kastede mig derfor over en ny, som, jeg må indrømme, endte med et ret godt resultat af en baked cheese cake med graham cracker cookie crust, sour creme i “the filling” og jordbær topping – Altså én af de typiske, plain, american cheese cakes med frugt på toppen. Denne opskrift kunne godt gå hen at blive én af kerneopskrifterne i min opskriftssamling – Den var fantastisk! 😀

Jordbær Cheese Cake

Jordbær Cheese Cake

Opskrift: Jordbær Cheese Cake (1 springform)

Ingredienser, bund: 115 g smeltet smør, 0,5 tsk stødt kanel, 180 g digestive kiks med fuldkorn, 30 g brun farin

Fremgangsmåde, bund: Læg bagepapir i bunden af en springform, og smør siderne med smør. Kom kiksene i en plastikpose og knus dem til pulver. Der må ingen store klumper være tilbage. Bland kiksekrummerne med kanel og smeltet smør. Hæld de fedtede kiksekrummer i springformen og tryk den fast i bunden og ca. 2 cm op langs kanten. Brug bunden af et decilitermål eller en kop til at trykke bunden godt fast. Sæt bunden på køl, imens du laver fyldet.

Ingredienser, fyld: 450 g philadelfia flødeost, 130 g sukker, 3 æg, 240 g creme fraise, skallen af 1 økologisk citron, 1 stor tsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde, fyld: Tænd ovnen på 180 grader. Sæt en lille bradepande med vand i bunden af ovnen.

Pisk osten ved lav hastighed, til den er cremet og uden klumper. Tilsæt æggene ét ad gangen og pisk grundigt, men ved lav hastighed imellem hvert æg. Det er vigtigt, at både ost og æg har stuetemperatur, da det ellers vil skille. Tilsæt sukker gradvist og fortsæt den rolige piskning. Tilsæt vanilje, citron og creme fraise og pisk nu i 2 min. Hæld osteblandingen i formen, og sæt kagen i ovnen på en bagerist umiddelbart over vandbadet.

Bag kagen i 50 min. Hold øje med, at den ikke bliver for mørk. I så fald bør du dække den til med staniol. Når kagen er bagt færdig lader du den afkøle i 45 min inde i ovnen med ovnlågen på klem. Herefter sættes den på køl i et par timer – gerne til næste dag.

Jordbær Cheese Cake

Jordbær Cheese Cake

Ingredienser, jordbær topping: 400 g jordbær, optøede eller friske, 1 dl jordbærgelé eller jordbærmarmelade uden bær og kerner.

Fremgangsmåde, jordbær topping: Varm jordbærgeleen op ved svag varme, til den er smeltet. Tilsæt jordbærene og bland forsigtigt. Hældes over den afkølede cheese cake og sættes på køl et par timer.

Kagen skæres flottest ud med en stor, skarp kniv, som dyppes i varmt vand imellem hvert snit.

Skriv et svar

