Kransekageroser med nougat

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Det er efterhånden blevet en tradition, at jeg medbringer kransekage til nytårs aften. De to forrige år har jeg bagt et kransekagetårn, og sidste år var jeg så uheldig, at mit tårn væltede i bilen på vej til festen. Jeg måtte noget slukøret samle tårnet og camouflere skaderne med serpentiner og konfetti. Det var ikke optimalt, men gæsterne var søde og mente stadig, at det var den bedste kransekage, de havde smagt. Tak for det 🙂 Dette skrækscenarie ville jeg ikke risikere igen i år, og jeg bagte derfor disse kransekageroser, som blev anrettet på et fad fyldt med chokolader og karameller i farvestrålende papir.

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Jeg har altid brugt Mette Blomsterbergs opskrift til kransekage, og dette gjorde jeg også i år. Jeg synes, at hendes opskrifter får en super god smag og konsistens, så jeg vil fortsat sværge til Mettes forhold ml. sukker, æggehvide og god marcipan. Opskriften er egentlig Mettes opskrift på “Kransekager med sveske” fra bogen “Blomsterbergs søde sager”, jeg skiftede blot svesken ud med nougat, da jeg ikke var sikker på, at alle gæsterne kunne lide svesker. Dette kan man sagtens gøre, og det smagte super godt, men næste gang vil jeg nu prøve at følge opskriften slavisk.

Opskrift: Kransekageroser med nougat (18-20 stk.)

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Mette Blomsterbergs Kransekager med nougat

Ingredienser: 500 g god, blød marcipan, 100 g pastauriseret æggehvider (2 bægre), 200 g rørsukker, 100 g nougat, 4 tørrede, finthakkede abrikoser, 1 dl vand, 50 g sukker, 2 plader husblads, 0,5 L koldt vand, 200 g god, mørk chokolade

Fremgangsmåde, Kransekageroser: Varm æggehvider og 200 g rørsukker op ved svag varme i en kasserolle til, sukkeret er smeltet. Det skal ikke koge. Bryd marcipanen i mindre stykker og kom det i en røremaskine med kagespade. Rør marcipanen blød ved gradvist at tilsætte lidt sukker-æggehvideblanding til al sukker-æggehvideblanding er rørt ind, og kransekagemassen er cremet.

Kom kransekagemassen i en sprøjtepose af stof med en stor stjernetylle. Beklæd 2 bageplader med bagepapir og sprøjt 20 lige store, flade, runde bunde med ca. 5 cm i diameter.

Skær nougaen i passende stykker og placer et stykke på hver bund. Tryk den let ned i bunden.

Sprøjt endn en flad kage – som en snegl – oven på nougaen, så den dækkes af kransekagemasse.

Varm ovnen op til 190 grader og placer en tom bageplade på nedersete rille. Bag kransekagerne i ovnen på de øvrige riller i 10-12 minutter, til de er gyldne.  Den tomme bageplade i bunden skal sørge for, at undervarmen ikke brænder sukkeret i bunden af dine kager, før at kransekagen er bagt færdig. Afkøl kransekagerne let

Fremgangsmåde, Abrikosgelé: Læg husblassen i blød i 0,5 L koldt vand i 0,5 time. Kog i mellemtiden abrikoserne, sukker og vand op i en kasserolle med låg i 10 min.  Tag gryden af varmen, og lad blandingen trække i 5 minutter. Vrid husblassen fri for vand og kom den op i den stadig varme abrikosblanding. Rør godt, til husblassen er opløst. Sigt abrikosgeléen, mens den stadig er varm. Pensl kransekageroserne med den varme abrikosgelé, mens både kransekager og gelé er lun. Hvis geléen er blevet for stiv, kan den varmes op igen ved lav varme.

Afkøl kransekageroserne helt, inden de dyppes i smeltet, tempererert chokolade. Opbevar kransekageroserne i køleskabet i op til 5 dage.

Godt nytår!

Skriv et svar

